תשובות בנושא רבנים, אמונה, חטא.
ר' שמואל דוד: מפני חטאנו גלינו מארצנו. ר' שמואל דוד: אולי חטא הכללי של עם ישראל, הפותח יום יום עתון יראה את כל החטאים שמנו נביאי בית ראשון. קרוב יותר להניח וגם מוסרי יותר שלא לדפוק על חזה הזולת, שמפני חטאנו שלנו! וכי אין בנו קמצא ובר קמצא בסגנון מודרני?(כמה פלגנות במחננו, מרכז הרב והר המור, ישיבות הקן ושאר הישיבות, המצדדים בשיטת רבדים והמתנגדים לה, תנ"ך בגובה העיניים או לא. והכל תוך כדי חרמות על החושבים אחרת) ר' שמואל דוד: הסתר פנים זמני. אנו מאמינים שממנו תצמח ישועה בקצב מזורז וגבוה יותר. עת צרה היא ליעקב וממנה יושע. ר' שמואל דוד: לא. הגירוש מהוה נסיגה מסוימת מתהליך הגאולה. אבל גם חטא העגל המרגלים היו כך בגאולת מצרים, וביטול הצהרת כורש היווה נסיגה כזו בתהליך הגאולה השני. התהליך אינו מתבטל, הוא נעצר ואף נסוג, אך אנו מקווים מאמינים ובוטחים שנסיגה זוזמנית היא. ר' שמואל דוד: כלום מדובר ברשעים? היעלה על הדעת לפסול את כל רבני המדינה. חס וחלילה, לא היה לריק. איננו מודדים רק במבחן התוצאה, והלוא כלל בידנו לפום צערא אגרא. ר' שמואל דוד: שתי מצוות הן: יישוב הארץ וכיבוש הארץ. יישוב הארץ זו מצווה המוטלת על הפרט, כיבוש הארץ אינה מתקיימת כי אם על ידי הכלל, ולכן הלכתית לא היה נכון לפעול בכח. ר' שמואל דוד: אפשר לאחד רק אם יש כבוד הדדי ודעתו של כל זרם נשמעת בכבוד הראוי. כיום כאשר הרבנים החרדים אינם מתייחסים אל רבנינו כשווים בתורה וביראה (ואף בתוך במחנה שלנו הזקנים מכנים את הצעירים רבלך ומזלזלים בהם ובמשנתם) אין לאחדות כל טעם. ר' שמואל דוד: הנהגה פוליטית לא טוב שתתאחד אבל חשוב ליצור חזית דתית. ר' שמואל דוד: אי אפשר להתעלם מכך שכבר שנים רבות יש שתי אסכולות לגבי יש"ע. הוסף על כךאת הניתוק הנפשי שגרם לכך שרבים מאוד אינם יודעים כלל היכן שוכנים הישובים, ורבים יותר לא ביקרו מהם לעולם, ותבין שאין כאן רדיפה אלא ניתוק. ר' שמואל דוד: קוה אל ה', וגם אם לא תיענה מיידית, חזק ויאמץ לבד ושוב קוה אל ה'. רבונו של עולם אינו בידנו, התפילות אינן מתכון בטוח. מותר לאבא לסרב לבקשת ילדיו, והוא נשאר אבא טוב. התפילות קרבו אותנו אל ה', ולכן הן לא היו לריק. ר' שמואל דוד: כאשר אדם זורע במדבר, אז כאשר ידוע בוודאות שהשנה תהיה שחונה, לא נאמר עליו מאמין בחי עולמים וזורע. ולכן הרחבת בית בעת האחרונה היתה הנחת מעות על קרן הצבי ולא אמונה. מה שאין כך הזריעה לצורך פרנסה, כי אם לא היה גירוש ולא היה זורע, ממה היה מתפרנס? לכן הזריעה היתה במקום, והיתה בבחינת מאמין בחי עולמים וזורע. ר' שמואל דוד: ביטחון בה' אינו ביטחון שאקבל את שאני מבקש. ביטחון פירושו אמונה שהכל מה', ובחשבון כולל הכל לטובה. ר' שמואל דוד: היה מוצדק. אך אין לדון אדם שנהג אחרת. ר' שמואל דוד: א. להתחבר לעם ישראל בכל דרך אפשרית. ב. שעוד ועוד אנשים אמוניים ימלאו את שדרות הפיקוד בצה"ל, את התקשורת הכתובה והאלקטרונית, ואת לשכות השופטים. ר' שמואל דוד: בכל מצוות עשה הכלל הוא הכלל הוא עד חומש מנכסיו. מצוות ישוב הארץ אינה יוצאת מכלל זה. ר' שמואל דוד: ה' לא רצה שיפגעו פיסית, אלא רק שיגורשו. או משום שדי בכך כדי שנתעורר, או משום שלצדיקים אלה לא רצה ה' שתהיה פגיעה בנפש. ר' שמואל דוד: בכל הסתר פנים יש מימד של חילול ה'. ר' שמואל דוד: האם שעת שמד היא גם כאשר יהודי מורה לבצע עגירה? האם שעת השמד היא כאשר עושה כו להנאתו ולא כדי להעביר על הדת? אם שעת השמד היא כאשר חלק נכבד מהעם חושב (בטעות) שהדבר לטובת עם ישראל? ר' שמואל דוד: וכי אין אנו רוצים בלום המדינה? ודאי שיש להתפלל לשלומה. וכי אין אנו צריכים לבש שה' ישלח אורו ואמיתו לראשיה שריה ויועציה? אך בהחלט יש מקום לשקול בכובד ראש שינוי נוסח. ר' שמואל דוד: מי תמך? תשובות בנושא צה"ל.ר' שמואל דוד: ודאי. לאן נעלמה מצוות ההגנה על תושבי הארץ ומצוות כיבוש הארץ. ר' שמואל דוד: צריך לזכור שעיקר הכח של צה"ל, עיקר הזמן, האימונים ועוד הם כנגד אויבים מבחוץ. ולכן ודאי שיש להתגייס. ר' שמואל דוד: גדול קידוש ה' שבשירות הצבאי יותר מחילול ה' שכאילו יהיה בכך הכשר למעשים פסולים ובפרט שאנו מוחים כל העת נגדם. יש לתקן את הדרוש , בלי לפגוע בחובה ובנכונות להתגייס. צריך להתריע על העיוותים הקיימים, ובעזרת ה' ככל שירבו מפקדים יראי שמים, כך המצב ילך וישתפר. ר' שמואל דוד: היה צריך להפריד בין המפקדים הבכירים לבין הזוטרים והחיילים. מהמפקדים הבכירים (מרמת מג"ד ומעה) היה עלינו לדרוש להתפטר. מתוקף תפקידים ם יודעים בוודאות עד כמה הגירוש לא פתר שום בעיה ורק נתן רוח גבית לטרור. אתם היה אסור לרקוד. כלפי הזוטרים יותר היה חשוב להראות כי הכעס לא היה מופנה אליהם אישית. ר' שמואל דוד: אי אפשר ואסור ליצור שני עמים ושני צבאות, צבא תל אביב וצבא יש"ע. אנחנו עם אחד, צבא אחד, על כל חילוקי הדעות העזים שלפעמים באים לידי ביטויים מאוד מכוערים. ר' שמואל דוד: הליכה לצבא היא מצווה המוטלת על כל אחד. >מבצע פנים אל פנים זו מצווה היכולה להיעשות על ידי אחרים. ר' שמואל דוד: בהחלט יש לדלג על פסקה זו. ר' שמואל דוד: אין עונים על שאלה שאינה רלוונטית. תשובות בנושא הלכות מדינה - ציונות.ר' שמואל דוד: האם מצוות כיבוש הארץ עומדת מעל פיקוח נפש? בשאלה זו דשו רבים. בישיבות הקו מקובל לאמר כי ארץ ישראל עומדת מעל הכל.בבית המדרש של ישיבת הר עציון למדנו כי שלום ופקוח נפש קודמים. ולכן רשאית ממשלה בישראל להחליט על צעד של נסיגה אם יש תמורה משמעותית. ר' שמואל דוד: פתרון בעיות דמוגרפיות אינו סיבה כלל וכלל לגירוש יהודים. ר' שמואל דוד: יש קווים אדומים. ר' שמואל דוד: יש להתקומם ולהיאבק על כל עוולה מוסרית, מעבר לכך איני רואה כל משמעות. ר' שמואל דוד: למדינה יש מעמד הלכתי נכבד:כיבוש הארץ, עזרה בישוב הארץ, בהפסקת חילול ה' שבגלות ועוד. כוחות הביטחון מקיימים מצוות כיבוש הארץ כל רגע. לממשלת ישראל יש להתייחס בכבוד כמייצגת העם היהודי, אך להיאבק בעמדותיה שאינן על פי התורה. ר' שמואל דוד: ממלכתיות זו מדינה, וכאמור יש בה מימד של קדושה, אך אין הוא מוחלט. ר' שמואל דוד: בהתנגשות הלכה ודמוקרטיה – יש לנהוג על פי הלכה. בהתנגשות בין עם ישראל לארץ ישראל – עם ישראל קודם. אך יש להעיר כי שאלת ההתנגשות על שני חלקיה אינה אמיתית והיא רק למראית עין. מדינה יהודית או מדינת כל אזרחיה – מדינה יהודית קודמת. אם היא תיהפך למדינת כל אזרחיה – תפקע קדושתה. ר' שמואל דוד: יש מומרים ואפיקורסים. קיים מצב של אלו שאינם משתתפים בשמחתם ובצרתם. ואני חושש שלא רחוק היום שיהיו לנו כאלה. תשובות בנושא יחס לחברה.חברי הכנסת מאכזבים בהרבה מאוד תחומים. הם מצביעיםבלי להבין על מה, ואף בלי לנסות להבין. הם מצביעים בניגוד לצו מצפונם , הם שומרים על כסאם בכל מחיר (כמובן, לא כולם) וזה מאכזב. ר' שמואל דוד: לא היתה טעות. במה הדרך החרדית הוכיחה את עצמה יותר מדרכנו? ר' שמואל דוד: ברשעות אין להתחבר אליו, למופעי תרבות שאינם מתאימים אין ללכת עימו. בדברים אחרים למה לא? ר' שמואל דוד: רשע הוא מורד בה'. תינוק שנשבה אינו יודע כלל מיהדותו, הוא אנוס. ר' שמואל דוד: אהבה ואחווה שלום ורעות תוך כדי עמידה בלתי מתפשרת על דרכנו. ר' שמואל דוד: כן, הבעיה לא היתה עם שינוי, אלא עם מנכ"ל ראש ממשלה דאז. ר' שמואל דוד: כן. וטובה שעת אחת קודם. ר' שמואל דוד: הדמוגרפיה הדתית אינה מפחידה אף אחד, פרט לקומץ פוליטיקאים. ר' שמואל דוד: העמדת המפונים לנצרכים הוציאה מהציבור שלנו את כל הטוב שבו ותשובת המשקל לאדישות מסויימת שלנו. ר' שמואל דוד: ודאי שמותר כפיצוי וכחלק מהאפשרות להבנות מחדש. ר' שמואל דוד: יש לשת"פ. |