מערך שיעור הכנה לבר מצווה בנושא התפילין

מערך שיעור הכנה לבר מצווה בנושא התפילין 

 

התוכנית תתפרס על מספר שיעורים במשך השנה לפי צפיפות המערכת ובנוסף יום סיור.

 

מערך שיעור 1:

טעמי מצוות הנחת תפילין

למה ה' רוצה שנניח תפילין?

ניתן לתלמידים לערוך דיון ביניהם.

נקרא בכיתה מתוך דפי המקורות, מתוך 'ספר החינוך' מצווה תכ"א.

"...משרשי המצווה, לפי שהאדם בהיותו בעל חומר, יימשך מהכרח אחר התאוות..."

כדי להמחיש לתלמידים עד כמה  המשיכה אחר החומר איננה מושג רחוק מאיתנו:

המורה תוך כדי שיעור יוציא חבילת ממתקים יפתח ויבחן את תגובות התלמידים.

לאחר מכן ישוחח המורה עם התלמידים על המשיכה לאוכל, לממתקים, להשביע תאבון =

להשביע תאווה, ומה ניתן לנו כדי לאזן את עצמנו.

 

עיון בפרשיות התפילין

התלמידים יתמודדו עם לימוד הפרשנים השונים על פרשיות התפילין, לפי דפי המקורות שיחולקו להם:

א. עריכת השוואה בין הנושאים המוזכרים בארבע פרשיות התפילין.

ב. מהו המסר העיקרי בפרשיות, העזר במשנה ברכות ב, ב.

"קדש לי" (שמות יג, א-י)

"והיה כי יביאך" (שמות יג י"א-ט"ז)

"שמע" (דברים ו', ד-ט)

"והיה אם שמע" (דברים י"א, י"ג-כ"א)

 

מהו הביטוי שנאמר לגבי תפילין, ומוזכר בכל הפרשיות, ומה הוא מסמל לנו?

ת: שהתפילין הם "אות".

נסביר את הייחודיות של עם ישראל.

ניתן לבצע המחשה לדוגמא: אחד התלמידים ייכנס לבוש במדי צה"ל, כשכנפי צניחה על החולצה. נשוחח עם התלמידים על התחושות לשאת אות זה על החזה, (גאוות יחידה ולא גאוות יחיד) ועל אחת כמה וכמה הנחת התפילין שקיבלנו מהקב"ה, אנחנו העם הנבחר שלו, איזו זכות נפלה בחלקנו.

 

מערך שיעור 2:

כתיבת הפרשיות

 

נושא זה תלוי בזמן העומד לרשות המורה. ניתן ללמוד ממש את כל הלכות הכתיבה מתוך השו"ע סימן ל"ב עד סימן ל"ו, ניתן להסתפק בטעימה ולעסוק במספר הלכות נבחרות.

 

 אפשרות: סדנת סת"ם בכיתה

נזמין סופר סת"ם שיסביר באופן כללי על דרך הכתיבה, סוגי הקולמוס, הדיו,הקלף וצורת האותיות.

לסיום כל תלמיד יקבל חתיכה מהקלף וקולמוס עם דיו וינסה בעצמו ע"י כתיבת שמו.

 

מערך שיעור 3:

 

 ההלכות הקשורות בבתי התפילין

נלמד בקצרה מתוך השו"ע סימן ל"ג עם שאלות מנחות:

א.      כתוב אלו חלקים בתפילין צריכים להיות מרובעים?

ב.      מהו דין "פרודות"?

ג.        כתוב מספר הלכות הקשורות לעשיית השי"ן.

ד.      מה המקור לצבע הבתים והרצועות, מה הדין במקרה שנקרעה הרצועה? (מנחות לה:)

ה.      דיון מתי מברכים את ברכות התפילין? מה נחשב זמן ההנחה (עפ"י הגמ' לעיל)

ו.        משימה לבית: כל תלמיד ישאל את אביו, ויכתוב על דף את המנהגים המשפחתיים הקשורים בתפילין (אילו קשרים וכיצד כורכין את התפילין) .

 

הלימוד יעשה כהכנה לסיור לימודי  בהמשך.

 

מערך שיעור 4:

סיור לימודי

סיור במפעל לייצור בתי התפילין, וראייה בפועל של ההלכות שנלמדו בכיתה.

במהלך הסיור יתנסו התלמידים גם בכריכת רצועות של תפילין על זרועותיהם לפי המנהגים השונים, על פי המשימה בשיעור הקודם.

אפשרות נוספת: ניתן להזמין הרצאה, ונציג מתפילין בית אל יגיע אליכם להסביר על כל תהליך ייצור התפילין בליווי דוגמאות מוחשיות, תמונות וסרטונים. בנוסף ניתן לשלב עם הרצאה זו סדנת כתיבת סת"ם, בה הילדים יוכלו ללמוד אודות כתיבת סת"ם ולהתנסות בעצמם בכתיבה עם דיו וקולמוס על גבי קלף.

לפרטים 02-9975158

 

מאמרים נוספים

סדר הנחת תפילין

סדר הנחת תפילין

יחזיק בידו את תפיליו וינשקן לאחר הוצאתן מן הקופסה. יניח את התפילין על שמאלו (והאיטר - על ימינו) כך שהמעברתא (מקום מעבר הרצועה) תהיה לצד הכתף, וקשר היו"ד - לצד הלב, וה"בית" יהיה נוטה כלפי הלב.

מה מייחד אותנו תפילין בית אל

מה מייחד אותנו תפילין בית א…

למה כדאי לי לקנות תפילין בית אל? איך לבחור תפילין שיהיו עמידות לכל החיים? במאמר זה מופיעים חלק מהדגשים שלנו בתהליך ייצור התפילין, שהופכים את התפילין שלנו לכל כך מיוחדות    

המקור להידור מצווה בתפילין

המקור להידור מצווה בתפילין

  למה להדר במצוות תפילין? עד כמה להשקיע בהידור? מצורפת דוגמא להידור מצוה בתהליך ייצור התפילין, במפעל תפילין בית אל, על פיה ניתן לראות עד כמה אנו משקיעים כדי להוציא מתחת ידנו את התפילין הטובות ביותר  

כיסויד - נרתיק לתפילין

כיסויד - נרתיק לתפילין

כיסויד- מגן גמיש לתפילין של יד פטנט חדש ובלעדי!  עוד מוצר איכות של תפילין בית א-ל כיסוי לתפילין של יד יוצר כדי להגן על התפילין בעת השימוש בהן, מפני חיכוך בבגד, בגוף ובכל גורם שוחק אחר. שחיקת פינות התפילין, .

 
 
 
טלפון: 02-997-4560 | פקס: 02-997-4017 | שיחת חינם 1-800-79-55-54 | אימייל: info@tefillin.co.il