שמירת המזוזה על הבית
"וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" קריאת שמע אומרים בכל יום פעמיים, והגמ' במנחות מסבירה: אצל אדם – המלך יושב בפנים והשומרים בחוץ. והקב"ה – עבדיו יושבין בפנים והוא משמרן מבחוץ.
מהי משמעות המזוזה
הזוהר הקדוש אומר: "כשבא אדם לצאת מפתח ביתו פוגש במזוזה שהיא רושם של השם הקדוש בשער ביתו" – שם ש-ד-י ר"ת שומר דירות ישראל כתוב מחוץ למזוזה.
האמונה בה' אחד ובאלוקותו היא יסוד חיי האדם, והעם היהודי מיוחד בכך ומסר נפשו על קידוש ה' ועם ישראל אמר במשך דורות "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" אפילו במצבים הנוראים ביותר על קידוש ה'. שתי פרשיות אלו "שמע" ו"והיה אם שמוע" הן הן יסוד האמונה בעולם.
מהו הידור במזוזה
דינים רבים נאמרו בהלכות סת"ם. לא כל הדעות נפסקו להלכה לכולם, למרות שדעה שפוסלת פוסלת אף אם לא הסכימו לדעה זו כולם. לכן הידור הוא לצאת גם דעה כזאת שפוסלת לדעתה אף אם לא פסקו כמותה. והעושה גם לדעת יחיד זו זהו הידור.
דוגמא לכך אפשר לראות בהלכות תגין. השו"ע בסימן ל"ו כותב: "צריך לתייג שעטנ"ז ג"ץ והסופרים נהגו לתייג אותיות אחרות" ומסיים השו"ע: "ואם לא תייג אפילו שעטנ"ז ג"ץ לא פסל".
הספרדים שהולכים לשיטת השו"ע באמת לא פסלו אפילו אם חסר תיוג בשעטנ"ז ג"ץ כ"ש אם חסר תגין על בד"ק חי"ה. אבל הידרו שיהיו התגין כהידור. אך האשכנזים הולכים עפ"י הב"ח שפוסל אם לא תויגו שעטנ"ז ג"ץ.
לכן יש לראות האם יש תגין שעטנ"ז ג"ץ והם מחוברים לאות, ואם יש גם בד"ק חי"ה זה הידור נוסף. אבל אם התגין מנותקין זה חמור יותר מאשר אין תגין כלל. שנהפך לאות מיותרת.
לכן כל הרוצה לקנות מזוזה יראה שיש תגין שעטנ"ז ג"ץ ותוספת הידור בד"ק חי"ה. אבל יוודא שאין ניתוקים בתגין בחיבורים לאות.
כיצד נקבע מחירה של מזוזה מהודרת
המחיר של מזוזה נקבע עפ"י שעת העבודה של הסופר ועלות המיסים על כך. יש מזוזות שנכתבות בחצי שעה ויש מזוזות שנכתבות בחמש שעות. שכ"ע של סופר נע בין 50 – 100 ש"ח לשעה וע"ז יש להוסיף בט"ל ומס הכנסה ומע"מ.
כמובן שמזוזה שנכתבת בחצי שעה ויותר במעט יכולה להיות כשרה לכתחילה לברכה אך לא תהיה ברמת הידור של מזוזה שתכתב בחמש שעות.
דוגמא לכך בצורת כתיבת האות גימל. יש באות גימל 11 תנאים כדי שתהא מהודרת מתוכם 3 תנאים הם הצורה של האות ושאר התנאים הם דיני האות.
כתב כשר זה רק 3 התנאים ומהודר ככל שיתקדמו עד 11 דיני האות.
החשיבות להשקיע במזוזה מהודרת
מזוזות מהודרות נכתבה על ידי סופרי סת"ם שמדקדקים יותר בכתיבה ולכן יוצא יותר דעות בהלכה. למשל: תגין מהודרות לכל הדעות.
כתב בספר אגרת הטיול: "שעטנ"ז ג"ץ הוא אותיות שט"ן ע"ז והם ב' מקטרגים גדולים. וזהו סוד של שעטנ"ז ג"ץ כי ג"ץ שם מקטרג אחד והתגין שעליהם הם כמו חרב וחנית להנצל מהם".
כשמדקדק וכותב את דיני האות בדיוק רב א"כ יוצא לדעות רבות של פוסקים וההולך עפ"י פסקם אין ספק שימליצו טוב עליו מג"ע העליון.
גם האדם נבדק האם בכל דרכיו החומריות הוא מדקדק שיהיו מושלמים ואילו בצורכי מצווה כשפניו לשמים אומר מספיק משהו שלא דקדקו בו. והטוב ביותר שבצורכי מצווה יהיה מדקדק ויקנה ביוקר ובצורכי החומר יסע אפילו במכונית ישנה ומכשירים ישנים יקנה.
הטיפ לקנייה נכונה
לשאול מי נחשב שיש לו "חזקת כשרות" ושם לקנות.
ויש לדעת שאפילו המזוזה המהודרת ביותר רק מלאכי השרת כותבים בלא טעות. אדם מועד לטעות. אם יש יר"ש אז בוודאי יזכו את המוכר והכותב שלא יוציאו דבר שאינו מתוקן מתחת ידיהם.
על תפילין בית א-ל העיד הראשון לציון הרב אליהו זצ"ל ש"נחשבות חזקת כשרות".
אבל המחיר לא תמיד קובע. בדידי הווי עובדא שנכנסתי לבית מלון והיתה שם חנות תשמישי קדושה וביקשתי לראות מזוזה עבור תייר שרצה לקנות מהם. וראיתי מזוזה קלף משוח, כתיבה קלוקלת, וביקשו סכום מאוד גבוה ולשאלתי הרי מזוזה זו כתובה בכתב לא דקדקני על קלף משוח – איך מבקשים סכום כזה? ענתה לי המוכרת "כל המזוזות הזולות פסולות". א"כ הם מכרו מזוזה בעייתית במחיר מופקע כדי שלא יחשדו בהם על כשרות המזוזות. ולכן כדאי לקנות במקום שיש עליו חזקת כשרות.
אנו לא יכולים להעיד על עצמנו אבל הרב מרדכי אליהו זצ"ל העיד על תפילין בית א-ל שהם נחשבות "חזקת כשרות".
מזוזות מעוצבות
את המזוזה כורכים לרוב בניילון על מנת למנוע מרטיבות לחדור לקלף ולפסול את המזוזה. על מנת לקבוע את המזוזה במקומה על משקוף הדלת, משתמשים ב"בית מזוזה".
ישנם בתי מזוזה פשוטים- העשויים פלסטיק. אך ישנם בתי מזוזה מעוצבים במגוון מאד גדול של עיצובים וחומרי גלם.
מזוזה מעוצבת מעידה על כך שהמזוזה מכובדת בעיני בעל הבית.
בגלל שהמזוזה הינה אחד המוטיביים היהודיים הבולטים ביותר (נמצאת בפתח הדלת מבחוץ), זכתה המזוזה לשלל גדול מאד של בתי מזוזה עיצובים. כמעט כל אומן שעוסק באומנות יהודית או באומנות בכלל, יוצר כמה דוגמאות מזוזות מיוחדות ביצירותיו.
בתי מזוזה מיוחדים מזכוכית, בתי מזוזה בחיתוך לייזר, בתי מזוזה בגילוף עץ, ובתי מזוזה מקרמיקה.
מגוון של בתי מזוזה מיוחדים ובתי מזוזה מעוצבים ניתן למצוא בחנויות הרשת של תפילין בית אל בירושלים: רחוב כנפי נשרים 10 גבעת שאול ובחנות ברחוב אגרון מספר 22, שם מציגים אומנים מיצירותיהם: בזכוכית, בקרמיקה ובציפוי זהב 24K