לעניין הידור בהלכות תפילין
נושא ההידור בהלכה התפתח מאוד בדורות האחרונים , תשומת הלב וההקפדה והדרישה להידור נהייתה מצויה בכל בית יהודי כמעט.
אך המושג הידור נהיה מאוד מעורפל , מתי דבר נקרא מהודר ומתי לא?
זוהי שאלה סבוכה שקשה לענות עליה.
הרה"ג הרב יעקב אריאל אמר לי פעם בענייני מזון שכמעט כל מזון שנכתב עליו מהודר חוץ מבשר בקר זהו הידור להוציא כסף מן האנשים, ושהוא סרב לבקשת חברת עלית לכתוב מהודר על מוצר שלהם רק בגלל שגם המתחרים כתבו והעביר אותם להשגחת רב אחר.
מצב דומה קיים גם בשוק ארבעת המינים , כל שנה אנו שומעים על סט מהודר במחיר חדש , המציאו כשר מהודר ומהודר לכתחילה ולמהדרין ולמהדרין מן המהדרין כאשר אין גדרים ברורים על מה ולמה זכה אתרוג או לולב זה להגדרה כזו או אחרת. ואמר לי הרב שטרן [מחבר ספר ארבעת המינים] ,וכן שמעתי מעוד רבנים שעיקר העניין הוא המחיר ככל שהמחיר יותר גבוה האתרוג יותר יפה ולכן נקרא יותר מהודר.
הידור בפרשיות
גם בנושא סת"ם הדבר נהיה בצורה דומה מאוד לזה.
היה מקרה של תביעה שאדם קנה פרשיות שהוא טען שאמרו לו שיהיו מהודרות מאוד ותבע את הסופר אצל הרב אלישיב שלא היה 2 תגי למד, כידוע הרב אלישיב פוסק שחיסרון של 2 תגי למד נקרא בדיעבד, ובכל זאת הרב אלישיב פסק שהשאלה תלויה במחיר שהוא שילם ביחס למחירי השוק אם אינני טועה, נדמה לי שאמר שאם שילם 600$ על הפרשיות אז יש לו זכות לדרוש שיהיו שתי תגי למד [אולי בסכום היה מעט פחות] כיוון שהקונה שילם פחות מהסכום, הרב קבע שהתפילין עדיין בגדר מהודרות ביחס למחיר ששילם.
העיקרון שנלמד מפסק זה הוא ב- 2 דברים:
א] נושא ההידור נהיה עניין של דיני חושן משפט השווי הממוני של הפרשיות וכוונת הקונים הנבדקת לפי התשלום.
ב] עיקרון שני ואולי אף יותר חשוב שגם פרשיות שיש בהם פרט מסוים שהוא בדיעבד לפי פוסקים מסוימים יחשבו בשוק כמהודרות.
הסיבה לכך לדעתי היא פשוטה , מעולם לא נאמרו גדרי הידור בדיני האותיות , הגמרא הזכירה פרטים מסוימים שרוב הראשונים והאחרונים הסכימו שהם מעכבים, כיסודו הגדול של הנודע ביהודה, מעבר לכך הביאו הפוסקים בדימוי מילתא למילתא עוד דברים שיש להקפיד עליהם בצורת האות ועל חלקם אמרו את המושגים לכתחילה ובדיעבד , כאשר התכוונו להביע בזה את דעתם ההלכתית כמה יש להקפיד על העניין .
אך כאשר פרשיות נכתבו בכשרות ורוב האותיות נכתבו על פי ההדרכות ההלכתיות העיקריות,זהו כבר מצב טוב , הכתב בשנים האחרונות יותר מוקפד בהרבה עניינים, הרבה מעבר לפרטים שמעכבים בהלכה,
תפילין שיש בהם משהו שהוא פסול לדעה מקובלת המופיעה בהלכה ויש הפוסקים כמוה למעשה קשה לקרותם מהודרים , אך גם את זה מצינו בפוסקים שלא פסקו כדעה זו, כיוון שלדעתם אין בעיה בנקודה זו לא חששו לה כלל.
בודאי ובודאי בפרטים שהפוסקים כלל לא הזכירום כמעכבים אלא כתבו הדרכה , שנקראת לכתחילה, שכך ראוי לעשות, אין זה אומר שאם לא עשו כך התפילין לא מהודרות או פחות כשרות! זה רק אומר שבנקודה זאת הם לא מקיימות את אותה הלכה ברמת הלכתחילה שלה ועדיין יקראו מהודרות מצד ההקפדה על הרבה הלכות אחרות של לכתחילה.
וכך באמת מקובל היום שברגע שסופר בכתב שלו מצליח לעמוד בזה שרוב האותיות שלו הם במצב לכתחילה ואין אותיות שניתן לומר עליהן שהן בדיעבד, הכתב שלו כבר נקרא מהודר, למרות שבפרטים רבים הוא הקפיד רק על כשרות כיון שיש פרטים מסוימים בהם הצליח לעשות את הלכתחילה של מעבר לכשר הוא כבר ראוי להיקרא מהודר, והכוונה היא מהודר בפרטים מסויימים.
וכן אמר לי הרה"ג הרב סבתו שפעם שאלתיו שאלת חכם בפרשיות מסוימות ואחר שהכשיר לכתחילה שאלתיו אם התפילין עדיין נקראות תפילין מהודרות, וענה לי שכיוון שלדעתו השאלה הייתה כשרה ולא במצב של בדוחק עדיין הן מהודרות למרות שיש אולי פוסק שהיה פוסל, ושאלתיו הרי הייתה פה שאלת חכם? וענה לי שאם אותו אדם מקפיד תמיד על הגדר של דבר שנשאלה בו שאלת חכם אז בפרט זה התפילין כרגע לא מהודרות אך מבחינת הלכות תפילין הן עדיין מהודרות.
יצא לנו שקשה למצוא הגדרה ברורה לכמה מהודרת כל פרשיה ויהיה קשה לתת ציון ומדרג,
אך גדר אחד כמו שראינו הוא המחיר המקובל בשוק, וגדר שני זה הרמה הכללית של הסופר.
אם אין בפרשיה דברים שמוגדרים על ידי רוב הפוסקים בדיעבד , או אפילו פסולים לחלק מהדעות המצויות , ומאידך יש בה אותיות שהקפידו בהם על פרטי הלכתחילה כפי שמצוינים בהלכה שהם מעבר למינימום של הכשרות [כלומר שודאי שהאות הייתה כשרה גם בלי פרטים אלו למשל בית שרוחבה מעט פחות מג' קולמוסים שהיא ודאי כשירה למרות שהמשנה ברורה הביא שלכתחילה תהיה ג' קולמוסים] כבר יכולות פרשיות אלו להיקרא מהודרות מצד אותיות אלו שהקפידו בהם על ההלכות לכתחילה, וכמובן שרמת ההידור גדילה ככל שיש יותר אותיות שעומדות בלכתחילה וגם כמובן יותר הקפדה על הלכות נוספות: רווחים ופתוחות וסתומות וגם מקובל היום להתייחס ליופי של הכתב למרות שלדעת הרבה מהפוסקים אין עניין זה קיים בתפילין, ומכירת תפילין שאין בה הקפדה יתרה על יופי הכתב אינה נחשבת לדבר פסול.
ולכן יצא שרוב הפרשיות הנמכרות בשוק ראויות להיקרא מהודרות ברמה זו או אחרת בודאי אלו שמחירן מ 700-750 ₪ ומעלה לפי ניסיוני .
ובודאי בנידון דידן שהבית עגולה מאחורה , שכך כתוב בכל פוסקי הספרדים לעשות , אף אם מבפנים אינה בדיוק מרובעת כמו שחלק מהם הביאו שראוי לעשות לכתחילה , עדיין יקראו מהודרות , מצד הרבה פרטים אחרים שמהודרים בהם, ובמיוחד שפרט זה לא נכתב על ידי אף אחד שיש בו חשש פסול או חשש בדיעבד , ובודאי שאינו גורם לשינוי בצורת האות ולא לדמיון שלה לאות אחרת, אחרי שהבית צריכה להיות עגולה מאחור וההבדל בינה לבין כ בכתיבה הספרדית הוא בריבוע התחתון שהבית מרובעת והכף עגולה וכן בבית יש עקב, וישנם הרבה כתבי יד ספרדים בהם לבית אין עקב למטה וכל ההבדל בין הבית לכף הוא בריבוע למטה משמאל ומעולם לא הטילו בכתבים אלו דופי וודאי נחשבו אף מהודרים במנהגי אותם מקומות.
והמצב היום שכמעט כל הפרשיות המצויות בשוק מהודרות מאוד לעומת אלו שלפני 100 שנה והלוואי והמצב ימשיך להשתפר וודאי שיש עוד מה לשפר.
בדיקת תפילין הדרכה והתייחסות כללית
מתי בודקים תפילין?
לתפילין יש חזקת כשרות וההלכה לא מחייבת לבדוק תפילין אלא אם כן ניזוקו או הורעה חזקתן . כגון ששהו בשמש או בחום גבוה או נפלו למים או לא הונחו זמן ארוך.
פתיחה של תפילין תמיד מזיקה לבתים ואף לפרשיות.
תפילין מבהמה גסה שניקנו במקום מוסמך והם מאיכות טובה אין צורך לבדוק במשך 25-30 שנה מקנייתם [כך למשל הדריך הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל לגבי תפילין בית-אל]
אך מנגד יש הנוהגים לבדוק תפילין כל שנה באלול בעיקר בחסידות חב"ד.
כמו כן לעיתים המקור של התפילין לא מספיק ברור או שקרה משהו שמעורר חשש בליבנו ובמקרים כאלו רצוי לבדוק את התפילין.
איך בוחרים תפילין?
בשעה טובה החלטתם לקנות תפילין ואתם כמובן מעוניינים לרכוש תפילין כשרות ומהודרות אך לא יודעים אילו תפילין לבחור, על פי אילו פרמטרים ועל מה להקפיד בעת הרכישה. במאמר הבא נענה על שאלות אלה שצצות בעת קניית תפילין.
על מה להקפיד ברכישת תפילין?
כדאי להקפיד על 3 דברים ראשונים:
כמה עולים תפילין
בבואנו לברר כמה עולים תפילין, חשוב לדייק את השאלה בפירוט אילו תפילין אנו מבקשים בעת קניית תפילין. תפילין מבהמה דקה פשוטות ומחירן זול יותר לעומת תפילין מבהמה גסה שתהליך ייצורן מורכב יותר וישנן גם תפילין מבהמה גסה מהודרות יותר מבהמה דקה ואז מחירן יהיה בהתאם
מה המחיר של סוגי התפילין הנמכרים בשוק התפילין
מחיר תפילין נקבע לפי חומר הגלם ורמת ההשקעה בייצור התפילין. חומרי הגלם שמשתמשים בהם כיום לייצור תפילין הם:1. עור בהמה דקה- כבש או עז 2. עור בהמה גסה- פרה או שור
בתפילין מבהמה דקה תהליך הייצור פשוט יותר ואורך זמן קצר משמעותית ואין בו את ההקפדות הנדרשות לתפילין מבהמה גסה. יצור תפילין מבהמה דקה בו העור הינו דק נעשה בשיטה הבאה: עיבוד העור, מתיחה, חיתוך העור לחתיכות קטנות ובניית התפילין על ידי הדבקת חתיכה אחת לחברתה.
למה תפילין מבהמה דקה נחשבות פחות מהודרות?
תפילין מבהמה דקה לא ניתן לייצרם מחתיכת עור אחד והדבקת החתיכות יוצרת שאלה הלכתית לגבי כשרותן (האם דבק הוי כחיבור או לא) בנוסף בתפילין אלו לרוב לא ניתן להקפיד ולייצר חריצים, רמת הפרשיות המותאמת לתפילין אלו היא ברמה בסיסית ולא מהודרת. פגיעה חיצונית בתפילין של ראש יכולה לגרום לחור או לפגם שלא ניתן לתקנו לעומת תפילין מבהמה גסה שישנו מספיק עובי בעור שניתן על פי רוב לתקנו במפעל. אורך חיי תפילין בהמה גסה קצר יותר מתפילין העשויות מבהמה גסה באופן משמעותי עד כדי כך שמשפחות באות אלינו עם תפילין בהמה גסה שהיו שייכות לסבא ומסבות אותן להנחתן על ידי הנכד (כמובן לאחר בדיקה ושיפוץ)
למה תפילין מבהמה גסה (לרוב) יותר מהודרות
תפילין מבהמה גסה ניתן לייצרן בתהליך בו אנו משתמשים באותה חתיכת עור ועל ידי מתיחה, דחיסה ושיוף יוצרים תפילין מחתיכת עור אחת.
רמת ההשקעה בייצור התפילין משתנה מיצרן ליצרן, אך בתפילין מבהמה גסה ניתן ליישם שיטות הלכתיות רבות ובכך להביא את התפילין לרמת הידור גבוה. לדוגמא- הקפדה שבתי התפילין בראש יהיו מופרדים עד התפר ללא שום דבק ביניהם (הידור סטנדרטי אצלנו, והידור שצריך להוסיף עליו אצל יצרנים אחרים), הופכים את התפילין לתפילין מהודרות יותר
מחיר תפילין מבהמה גסה
תהליך ייצור התפילין מבהמה דקה פשוט וקל יחסית לייצור תפילין מבהמה גסה. לכן ישנו פער משמעותי בין מחיר תפילין בהמה דקה למחיר בהמה גסה (טווח מחירים ריאלי בין 1,000 ₪ - 1,600 ₪ לזוג תפילין בהמה דקה)
עלות תפילין מבהמה גסה נקבע מההשקעה בכתיבת הפרשיות, שזהו החלק שקל יחסית לעקוב אחריו ולבחון אותו, ומההשקעה בתהליך ייצור הבתים שבמפעל תפילין בית אל אורך 13 חודשים
(עלות תפילין מבהמה גסה פשוטות 2000-3000 ₪,
עלות תפילין מבהמה גסה מהודרות 3,500 ₪ - 5,900 ₪)
מחיר תפילין לבר מצווה
מחיר תפילין לבר מצווה אינו שונה ממחיר תפילין לאדם מבוגר. אלא אם ההורים מחליטים שהם לא רוצים להשקיע ברכישת התפילין עבור בר המצווה. חשוב לציין שרכישת תפילין במפעל עתיר ידע וניסיון נותן למשפחה נכס לדורות! מה גם שהאחריות שלנו לתפילין ניתנת לכל החיים (לפי כללי האחריות)
אביזרים לספר תורה
כשאתה רוצה לקנות תשמיש קדושה יקר ערך, כדאי לפנות לגורם שמצוי שנים רבות בתחום וידע להעריך נכון את הצרכים שלך ולהתאים לך את ספר התורה או את תשמיש הקדושה המתאימים לך. במאמר הבא נסביר אילו אביזרים קיימים לספרי תורה ספרדיים ואשכנזיים
אילו אביזרים ישנם לספרי תורה?
מעיל לספר תורה
מבנה ספרי תורה בקהילות יוצאי אשכנז נראים שונה ממבני ספרי התורה של רוב קהילות יוצאי המזרח. שלא להתבלבל, אין מדובר חס וחלילה בשינוי בתוכן הספר והכתוב בתורה. זהו אחד הדברים המופלאים ביותר שנתגלה לאחר 2000 שנות גלות. בכל קהילות ישראל לא נמצאו הבדלים בין ספרי התורה שנכתבו במשך אלפי שנים בידי עשרות אלפי סופרים באלפי קהילות הפזורות על פני כל העולם ופעמים רבות ללא קיום כל קשר ביניהן.
קלף ספר התורה בקהילות יוצאי אשכנז כרוך על שני גלילי עץ הנקראים עצי חיים לספר תורה מפרשת "בראשית" הראשונה בתורה ועד פרשת "וזאת הברכה" האחרונה בתורה. כל יריעת קלף כרוכה אל חברתה על ידי תפירה בגיד כשר.
קלף ספר התורה מוחזק על ידי כריכה של רצועת בד האוחזת שלא יפתח, על גבי הרצועה מלבישים לספר התורה את "המעיל", מעיל לספר תורה הנקרא גם כיסוי לספר תורה עשוי בד.
על גבי המעיל לספר התורה נהגו לרקום שמות יקירים אותם רצו להנציח בכתיבת ספר התורה על פי מנהג ישראל לכתוב ולהכניס ספר תורה לבית הכנסת לעילוי הנשמה של הנפטר.
ארגז לספר תורה או בית לספר תורה
לעומת מבני ספר התורה האשכנזי הבנוי מקלף הכרוך על גבי עצי חיים, קשור ברצועת בד ועטוף במעיל לספר תורה מבד. בספרי התורה הספרדיים כרוך הקלף על שני עמודי עץ שננעצים בתוך שני מבנה עץ חצי עגול שנסגרים בציר ומשלימים את המבנה לעיגול – אלו הם בתים לספרי תורה ספרדיים.
בית לספר תורה הנקרא גם ארגז לספר תורה או תיק לספר תורה עשוי בחלקו הפנימי מעץ, ומצופה בעץ או בבד ולעיתים אף בציפוי כסף טהור
רימונים לספר תורה
נהגו בקהילות ישראל לעטר את ספרי התורה בקישוטים, זוג רימונים לספר תורה אותם משחילים על 2 עצי החיים של ספר התורה. ישנם רימונים לספר תורה פשוטים העשויים מתכת פשוטה וישנם רימונים העשויים ציפוי כסף או כסף טהור.
כתר לספר תורה
כחלק מהרצון להראות את אהבתנו לתורה, יצרו קישוט דמוי כתר המולבש לרוב על ספרי תורה אשכנזיים. למבנה הכתר יש סמליות רבה ביהדות, (הנהגת השם את העולם, "כתר תורה" ועוד)
כתר לספר תורה ניתן להשיג גם בציפוי כסף וגם בכסף מלא שמחירו עולה בהתאם
יד לספר תורה
על מנת שבעל הקורא יוכל לעקוב ולהראות גם לעולה לתורה היכן הוא קורא, יצרו יד לספר תורה, שמטרתה היא להצביע על פסוקי התורה ללא צורך לגעת בקלף (דבר שהינו בעייתי על פי המסורת היהודית)
כיצד נקבעת איכות תשמישי הקדושה?
איכות של ספר תורה נקבע בבחירת הקלף, בבחירת הדיו, בעובי הקולמוס ובעוד פרמטרים רבים נוספים. גם ארגז לספר תורה, רימונים לספר תורה וכתר יכולים להיות עשויים מחומר פשוט- עץ או מתכת ויכולים להיות מציפוי כסף ובעיצוב מיוחד שינציחו את היקרים לכם בצורה המכובדת ביותר.
רכישת אביזרים לספרי תורה בתפילין בית אל
תפילין בית אל הינו מפעל הקיים מאז שנת תשל"ט שמוכר תפילין מהודרות ותשמישי קדושה. כשרוכשים אביזרים לספר תורה מומלץ לפנות לגורם שפועל בתחום שנים רבות ומביא איתו את הידע בנושא ספרי תורה והאביזרים הנלווים אליהם. בתפילין בית אל יתאימו לך את ספר התורה או האביזרים לספר התורה המתאימים ביותר לך או לבית הכנסת שלך.
כל המוצרים שמיוצרים ומשווקים על ידי חברת תפילין בית אל הינם באיכות גבוהה ובכשרות מהודרת וללא פשרות ועל כך יעיד שמה של החברה בפי כל.
רכישת ספר תורה הינו תהליך ארוך, ומתחיל עוד בשלבים של בחירת סופר הסת"ם, סוג הכתב והתקציב הנדרש. לתהליך כזה כדאי שיהיה משהו בעל ניסיון רב שיוכל לעבור איתכם את כל השלבים עד להכנסת ספר התורה לעילוי נשמת היקרים לכם בצורה הכי טובה, הכי מהודרת ושתכבד את זכרם.
פנו עוד עכשיו להתייעצות ישירות עם מנהל החברה הרב ישי באב"ד 029975158
מצוות מזוזה
הרמב"ן מסביר שהתורה ציוותה אותנו לזכור את האותות והמופתים שנעשו לנו ביציאת מצרים כל ימינו, ולכן יש לכתוב את הניסים שהיו ביציאת מצרים על פתח הדלת - במזוזה, וגם על היד והראש - בתפילין. וכן לבנות סוכה לזיכרון יציאת מצרים בכל שנה, כמו עוד הרבה מצוות שהם זכר ליציאת מצרים. ושלא חס ושלום נשכח את יסוד האמונה המכוננת אותנו מהעבר עד לעתיד לבוא. רק כך נזכור את האמונה בה' יתברך, ע"י עשיית המצווה.
וכל אדם שקונה מזוזה וקובעה בביתו, ומתכוון להודות בכך על האמונה בחידוש העולם ע"י הבורא יתברך, ומאמין בהשגחה ובנבואה, שזה בעצם יסוד הכוונה בכל המצוות כולם – אמונה בקדוש ברוך הוא והודאה בבריאה וביצירה – וכבר נחשב ליהודי נפלא.
ושואלים על הרמב"ן: אם הכל זכר יציאת מצרים, ואם כן, במזוזה לא מופיע עניין יציאת מצרים בפירוש כמו בתפילין וסוכה? אבל, התשובה לכך היות והמטרה בזכירת יציאת מצרים היא האמונה בבורא יתברך ואמונה בחידושו את עולמו והשג
סט תפילין - המתנה המושלמת לבר מצווה
על פי המסורת היהודית כל בן י"ג שנים מחוייב לקיים את המצוות, לכן כשמחפשים מתנות אישיות לבר מצווה נהוג לרכוש לקראת בר המצווה זוג תפילין עבור הבן מכיוון שהתפילין הן מצווה מיוחדת שמבטאת קשר וברית בין עם ישראל לקב"ה, קשר המתבטא גם בהעברת המסורת מדור לדור ובחיוב של ההורים והסבים להנחלת הערכים לדור הבא. כשמחפשים מתנות מקוריות לבר מצווה ערכת תפילין לבר מצווה היא הבחירה הנכונה שכן קיום מצוות תפילין הינה פעולה הטעונה ברגש רוחני רב, רגש הטומן בתוכו את החובה והזכות להנחיל את ערכי היהדות לדור הצעיר.
שמירת המזוזה על הבית
מהי משמעות המזוזה?
הזוהר הקדוש אומר: "כשבא אדם לצאת מפתח ביתו פוגש במזוזה שהיא רושם של השם הקדוש בשער ביתו" – שם ש-ד-י ר"ת שומר דירות ישראל כתוב מחוץ למזוזה.
האמונה בה' אחד ובאלוקותו היא יסוד חיי האדם, והעם היהודי מיוחד בכך ומסר נפשו על קידוש ה' ועם ישראל אמר במשך דורות "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" אפילו במצבים הנוראים ביותר על קידוש ה'. שתי פרשיות אלו "שמע" ו"והיה אם שמוע" הן הן יסוד האמונה בעולם.
מהו הידור במזוזה?
דינים רבים נאמרו בהלכות סת"ם. לא כל הדעות נפסקו להלכה לכולם, למרות שדעה שפוסלת פוסלת אף אם לא הסכימו לדעה זו כולם. לכן הידור הוא לצאת גם דעה כזאת שפוסלת לדעתה אף אם לא פסקו כמותה. והעושה גם לדעת יחיד זו זהו הידור.
תיק לתפילין
תיק לתפילין משמש לאיחסון ונשיאת התפילין והטלית לבית הכנסת. לרוב קניית תיק לתפילין הוא מאורע מרגש מכיוון שנרכש לקראת מאורע משמח כדוגמת בר מצווה או לחתן לפני חתונתו (מנהג שהכלה רוכש לחתן טלית ושקית לטלית ולתפילין)
תיק לתפילין – סוגי התיקים
התיק המסורתי לתפילין היה למעשה שקית מבד עליה הוסיפו רקמות מסורתיות כמגן דוד או סמלים יהודיים אחרים. בדורות האחרונים השתמשו בעיקר בשקית מבד קטיפה אך כיום הצע סוגי השקיות גדל מאד לכל סוגי הבדים כולל פשתן, השימוש אף עבר לעור ובעיקר לנרתיק לתפילין דמוי עור כגון ה"אימפלה".
מצוות כתיבת ספר תורה
הרמבם כתב בספרו "ספר המצות" שעל האדם לדעת שיש אלוה, ליחדו, לאהבו, ליראה ממנו, להתפלל לו, לדבקה בו, לבצע בשמו להדמות לה' בדרכיו הטובים, לקדש את שמו, לקרות את קריאת שמע פעמיים ביום. הרמב"ם מונה את מצווה י"א – ללמוד תורה וללמדה שנאמר ושננתם לבניך. הרמב"ם מונה את מצווה י"ח - היא שצונו שיהיה כל איש ממנו כותב ספר תורה שנאמר דברים לא: "כתבו לכם את השירה הזאת". הרמב"ם מונה את מצווה י"ז - המלך חייב לכתוב לעצמו ספר תורה שני. הראשון כמו כל אדם, ויכתוב ספר שני שנאמר דברים י"ז, י"ח "וכתב לו את משנה התורה הזאת". וב"ספר החינוך", כתב המחבר במצווה האחרונה, בה הוא חותם את כל המצוות, מצווה תרי"ג: "מצוה לכתוב כל אחד מישראל ספר תורה לעצמו"
עמוד 2 מתוך 4