הסבר על ההבדלים בין הרמות
הזמנת תפילין - דגם
פרטי התפילין:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
הזמנת תפילין
העמוד בשלבי שדרוג ופיתוח,
חייג עכשיו: 029975158 הרב ברק באב"ד
השאר פרטים ונציג שלנו יחזור אליך בהקדם
צור קשר
טלפון: | 02-997-5158 |
נייד: | 050-822-1542 |
שיחת חינם: | 1-800-20-33-44 |
פקס: | 02-997-4017 |
מארה"ב וקנדה: | 1-800-633-2112 |
מכל מדינה בחו"ל: | +972-2-997-4560 |
טלפון נייד: | +972-50-822-1542 |
פקס: | +972-2-997-4017 |
אימייל: | This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
מערך שיעור הכנה לבר מצווה בנושא התפילין
מערך שיעור הכנה לבר מצווה בנושא התפילין
התוכנית תתפרס על מספר שיעורים במשך השנה לפי צפיפות המערכת ובנוסף יום סיור.
מערך שיעור 1:
טעמי מצוות הנחת תפילין
למה ה' רוצה שנניח תפילין?
ניתן לתלמידים לערוך דיון ביניהם.
נקרא בכיתה מתוך דפי המקורות, מתוך 'ספר החינוך' מצווה תכ"א.
"...משרשי המצווה, לפי שהאדם בהיותו בעל חומר, יימשך מהכרח אחר התאוות..."
כדי להמחיש לתלמידים עד כמה המשיכה אחר החומר איננה מושג רחוק מאיתנו:
המורה תוך כדי שיעור יוציא חבילת ממתקים יפתח ויבחן את תגובות התלמידים.
לאחר מכן ישוחח המורה עם התלמידים על המשיכה לאוכל, לממתקים, להשביע תאבון =
להשביע תאווה, ומה ניתן לנו כדי לאזן את עצמנו.
עיון בפרשיות התפילין
התלמידים יתמודדו עם לימוד הפרשנים השונים על פרשיות התפילין, לפי דפי המקורות שיחולקו להם:
א. עריכת השוואה בין הנושאים המוזכרים בארבע פרשיות התפילין.
ב. מהו המסר העיקרי בפרשיות, העזר במשנה ברכות ב, ב.
"קדש לי" (שמות יג, א-י)
"והיה כי יביאך" (שמות יג י"א-ט"ז)
"שמע" (דברים ו', ד-ט)
"והיה אם שמע" (דברים י"א, י"ג-כ"א)
מהו הביטוי שנאמר לגבי תפילין, ומוזכר בכל הפרשיות, ומה הוא מסמל לנו?
ת: שהתפילין הם "אות".
נסביר את הייחודיות של עם ישראל.
ניתן לבצע המחשה לדוגמא: אחד התלמידים ייכנס לבוש במדי צה"ל, כשכנפי צניחה על החולצה. נשוחח עם התלמידים על התחושות לשאת אות זה על החזה, (גאוות יחידה ולא גאוות יחיד) ועל אחת כמה וכמה הנחת התפילין שקיבלנו מהקב"ה, אנחנו העם הנבחר שלו, איזו זכות נפלה בחלקנו.
מערך שיעור 2:
כתיבת הפרשיות
נושא זה תלוי בזמן העומד לרשות המורה. ניתן ללמוד ממש את כל הלכות הכתיבה מתוך השו"ע סימן ל"ב עד סימן ל"ו, ניתן להסתפק בטעימה ולעסוק במספר הלכות נבחרות.
אפשרות: סדנת סת"ם בכיתה
נזמין סופר סת"ם שיסביר באופן כללי על דרך הכתיבה, סוגי הקולמוס, הדיו,הקלף וצורת האותיות.
לסיום כל תלמיד יקבל חתיכה מהקלף וקולמוס עם דיו וינסה בעצמו ע"י כתיבת שמו.
מערך שיעור 3:
ההלכות הקשורות בבתי התפילין
נלמד בקצרה מתוך השו"ע סימן ל"ג עם שאלות מנחות:
א. כתוב אלו חלקים בתפילין צריכים להיות מרובעים?
ב. מהו דין "פרודות"?
ג. כתוב מספר הלכות הקשורות לעשיית השי"ן.
ד. מה המקור לצבע הבתים והרצועות, מה הדין במקרה שנקרעה הרצועה? (מנחות לה:)
ה. דיון מתי מברכים את ברכות התפילין? מה נחשב זמן ההנחה (עפ"י הגמ' לעיל)
ו. משימה לבית: כל תלמיד ישאל את אביו, ויכתוב על דף את המנהגים המשפחתיים הקשורים בתפילין (אילו קשרים וכיצד כורכין את התפילין) .
הלימוד יעשה כהכנה לסיור לימודי בהמשך.
מערך שיעור 4:
סיור לימודי
סיור במפעל לייצור בתי התפילין, וראייה בפועל של ההלכות שנלמדו בכיתה.
במהלך הסיור יתנסו התלמידים גם בכריכת רצועות של תפילין על זרועותיהם לפי המנהגים השונים, על פי המשימה בשיעור הקודם.
אפשרות נוספת: ניתן להזמין הרצאה, ונציג מתפילין בית אל יגיע אליכם להסביר על כל תהליך ייצור התפילין בליווי דוגמאות מוחשיות, תמונות וסרטונים. בנוסף ניתן לשלב עם הרצאה זו סדנת כתיבת סת"ם, בה הילדים יוכלו ללמוד אודות כתיבת סת"ם ולהתנסות בעצמם בכתיבה עם דיו וקולמוס על גבי קלף.
לפרטים 02-9975158
היכן כתוב שצריך להדר במצוות?
היכן כתוב שצריך להדר במצוות?
ואם אכן צריך להדר, עד כמה להשקיע בהידור?
לפני הכול חשוב להבין שהרעיון של ההידור במצווה הוא הלב. כשאתה מהדר אתה מגלה מה בלבך, מגלה דעתך שאתה מקיים את המצוות מאהבה ולא מהכרח. כמו שהבל הביא מכל הלב את בכורות צאנו לקרבן לה'. ההידור במצוות תפילין, שמבטא את הקשר, והרצון לזכות לקרבת אלוקים, מעיד עד כמה הלב שלנו משתוקק ושואף להידבק בה'. והקב"ה רוצה את הלב. גם כשאנו קונים תפילין לבן, צריך לחשוב במושגים של נצח, של דור שמעביר לדור הבא, והמאמץ וההשקעה של ההורים בהידור המצווה יקבעו אצל הילד את החשיבות ואת האהבה למצוות.
המקור להידור מצווה
המקור מהתורה להידור מצווה "זה אלי ואנוהו" (שמות ט"ו, ב') ובגמרא שבת קלג עמ' ב'. למדו מפסוק זה דין הידור מצווה: "התנאה לפניו במצות; עשה לפניו סוכה נאה, ולולב נאה, ושופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה, בקולמוס נאה, בלבלר אומן וכורכו בשיראין נאין".
ישנה מחלוקת האם הידור מצווה הוא מדאוריתא, או רק מדרבנן והפסוק אינו אלא אסמכתא.
הידור בנושא הקרבנות נלמד מהתורה מסיפור קין והבל (בראשית ד'), חז"ל מפרשים שהבל הביא קרבן משובח ומהודר ולכן הקב"ה קיבל את מנחתו.
הרמב"ם (איסורי מזבח פרק ז' הלכה יא') מרחיב ופוסק שההידור נדרש לא רק בקרבנות אלא בכל דבר מצווה שעושים לשם ה'.
עד כמה להדר?
בגמרא (בבא קמא דף ט' ע"ב) מופיע ששיעור ההידור במצווה - 'עד שליש'.
יש מפרשים שאדם צריך להוסיף כסף בעד מצווה שהיא יותר מהודרת עד פער של שליש מהמחיר של מצווה שאינה מהודרת (נחלקו אם כבר קנה, האם בתנאים מסוימים, צריך להחליף במהודר ולהוסיף את פער המחיר או לא).
ויש מפרשים 'עד שליש', בגודל החפץ בו נעשית המצווה ולא דווקא במחיר.
השו"ע (או"ח סי' תרנו ס' א') פסק להלכה כמו הדעה הראשונה, להוסיף כסף עבור מצווה שיותר מהודרת עד פער של שליש מהמחיר. ובביאור הלכה שם מביא שבכל מצווה גם אם נפסק שהיא כשרה, צריך להוסיף עד שליש כדי לקנות אחד שהוא כשר לכל הדעות.
ביקורם של גדולי ישראל והמלצתם על תפילין בית א-ל.
ביקורם של גדולי ישראל במפעל, והמלצתם על תפילין בית א-ל.
מפעל תפילין בית א-ל, הוא היחיד שפתח את שעריו לכל גדולי ישראל על כל גווניהם:
בראש - הרבנים הראשיים לישראל, רבנים מהמגזר החרדי, הדתי לאומי, ורבנים מתפוצות ישראל. רבני בד"ץ בית יוסף, ורבני חב"ד. כולם הגיעו למפעל בבית א-ל ובחנו מקרוב את שלבי ייצור התפילין.
המפעל קיבל חוות דעת מהרבנים על תהליך ייצור התפילין, ובעצה אחת אתם קבע המפעל נורמה לייצור תפילין מהודרות, שהוא תו התקן ההלכתי שלנו לייצור תפילין מהודרות. דבר שלא היה עד אז.
קניית תפילין הוא מהלך שכל יהודי עובר בחייו, אם כנער בר מצווה, אם כאב או כסב.
עצם הדבר, שרבים מגדולי ישראל, לאחר שבחנו את התפילין שלנו והמליצו עליהם, אף רכשו אותם, דבר זה מעניק בטחון לכל רוכש תפילין בית א-ל, שקנה את התפילין הטובות ביותר ממקור מוסמך מוכר וידוע.
הקשר ארוך השנים, בין מו"ר הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל לתפילין בית אל
הקשר ארוך השנים, בין מו"ר הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל
לבין מפעל תפילין בית אל.
הביקור וההמלצה
בשנת תשנ"ג, ממש בתקופה בה נבחר הרב לתפקיד הראשון לציון הרב הראשי לישראל, ביקר הרב במפעל תפילין בית א-ל. (בתמונות מאותו ביקור מופיע הרב ללא הגלימה של הראשל"צ שטרם הספיקו לתופרה.) שיתפנו את הרב בכל שלבי יצור התפילין, ובכתיבת הפרשיות על מנת לקבל הערות והארות הלכתיות, את כל הערות הרב והערות רבנים נוספים, קיבצנו והוספנו על הקיים במפעל, וכך נקבע תו התקן ההלכתי. תו תקן זה עוזר ליצירת סטנדרט גבוה יותר והשקעה רבה בייצור התפילין וכתיבת הפרשיות במפעל עד היום.
לאחר הביקור בתפילין בית א-ל,כתב הרב מכתב המלצה רשמי מלשכת הראשון לציון:
"וזאת לראיה כי הייתי במפעל "עטרת קדושה" הנמצא בבית אל...
כל המלאכה נעשית ע"י מומחים בעלי ידע וניסיון רב, בניהולו של הרב ישי באב"ד הי"ו שמעשיו לשם שמים.
האמת ניתנת להיאמר ולהיכתב שהמפעל הזה הוא לתפארת... ואשרי חלקם".
הרב – הפוסק של המפעל
לאורך השנים מאז, נמשך הקשר עם הרב. המפעל קיבל על עצמו את הרב כפוסק של המפעל, שאלות הלכתיות שהתעוררו באופן שוטף, הופנו לרב לקבל את פסיקתו. במהלך השנים, שמענו מהרב כיצד לנהוג ועל אלו הידורים להוסיף ולהקפיד.
מהלכה למעשה - פיתוח הקופסהוד
רבים מההידורים במפעל מיושמים על פי הנחיות הרב, ביניהם המלצת הרב ליישם את קשר חפץ חיים וכן להקפיד שקשר יו"ד יהיה עומד וצמוד לבית, הרב הורה לנו שגם בעת אחסון התפילין בקופסאות הקשר צריך להיות צמוד. פסק נוסף של הרב - קשר תפילין של ראש ייכרך באותו גובה של בית התפילין (ולא מעל או מתחת)
כיוון שבקופסאות הישנות היה בלתי אפשרי ליישם הלכות אלו, הוחלט לייצר את הקופסהוד, שהם בתי תפילין חדשים מפלסטיק, שהתפילין מאוחסנות בהם על פי פסקי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל.
עד כמה הרב מכיר את התפילין שלנו, למדנו ממקרה שהיה: יום אחד הופיע בפני הרב יהודי שהתלונן בפני הרב שהוא קנה תפילין במפעל והפרשיות לא כל כך יפות, הרב הביט בפרשיות ואמר לאותו יהודי באופן נחרץ, 'התפילין הללו לא של בית א-ל'. היהודי שקנה כמה זוגות במפעל התפלא למשמע קביעתו הנחרצת של הרב, אך לאחר כמה ימים הוא נזכר שאת התפילין האלו של בנו הבכור, לא קנה במפעל.
התפידנית יצאה לדרך בזכות פסק הרב ש"שמירתן עדיפה על כבודן".
תהליך פיתוח התפידנית ארך תקופה ארוכה. לאחר ניסיונות רבים, הגענו לצורה הגלילית שהייתה הכרחית להגנה ולשמירה על התפילין מפני רטיבות.
אך לפתע עלו מספר בעיות הלכתיות שאיימו לגנוז את כל הרעיון, אחת מהם הייתה החשש מפני ביזוי התפילין באופן הנחתם זו על גבי זו. את כל הבעיות העלנו בפני הרב. הרב בגדלותו הרבה פסק לנו עפ"י האמור במ"ב בשם הט"ז והב"ח, שטוב ליתן בתיק ארוך וצר זה על גבי זה. וחידש לנו שגם לדעת הפוסקים הסוברים שעדיף ליתן התפילין בתיק זו לצד זו, מודים תמיד ששמירת התפילין עדיפה על כבודם.
אנו מתפללים לקב"ה שישלח לנו מהרה גאולה שלמה בקרוב.
למה אני צריך תפידנית
הגנה
התפילין עשויות מעור שהינו חומר אורגני, העור רגיש ופגיע בקבלת מכות, ויכול להתעוות בעת חשיפה ללחות, רטיבות ולחום. התפידנית מעניקה הגנה על התפילין, בגלל שהיא בנויה ממבנה קשיח מאסיבי משולב בחומר ספוגי המגן מפני חבטות ומכות, מעניקה בידוד ושומרת מפני שינויי מזג אוויר ואטומה לחדירת לחות.
נוחות
בתפידנית ישנה ידית המאפשרת אחיזה בטוחה, רצועת כתף המאפשרת נשיאה נוחה ומונעת שיכחה בנסיעה ובטיול, מנשא לטלית המאפשר צירוף טלית לערכה.
תועלת
מקום לפרטים אישיים במקרה של אבדן קל למוצא לזהות את הבעלים. כיס לסידור וכיס נפרד לצדקה. מתאים לכל גדלי התפילין (עד 40 מ"מ, לתפילין חב"ד יש לבצע בדיקת נפח לפני הרכישה)
הידור
התפידנית המקורית תוכננה בכוונה כשני כיסויים ועל כן מותר על פי ההלכה להכניסה לשרותים. הכנסה אנכית של התפילין ומניעת טעות של הוצאת תפילין של ראש לפני תפילין של יד וכך לא יבוא להיכשל ב"אין מעבירים על המצוות", מראה גדולה מאפשרת הנחת תפילין של ראש במקומם המדויק.
איך מזהים תפילין בית אל
תפילין נראים באופן זהה מבחוץ, ההבדלים נראים לעיני מומחה בלבד.
מכיוון שתפילין בית אל נחשבים לתפילין איכותיות ישנם מוכרים המציגים את התפילין שלהם כתפילין המייצרות בתפילין בית אל אך בפועל לתפילין אלו אין שום אחריות מתפילין בית אל ואין יכולת לדעת מה טיבם, איכותם ורמת ההידור שלהם.
איך תוכל לדעת שהתפילין שלך אכן נרכשו בתפילין בית אל?
מספר סימנים:
1.תפילין בית אל הוקמה ומנוהלת עד היום ע"י הרב ישי באב"ד
2.קנייה באחת החנויות המוסדרות (שלט תפילין בית אל בכניסה) כאשר לתפילין מצורפת תעודת אחריות.
3. תעודת אחריות - תפילין בית אל מסופקות יחד עם תעודת אחריות עם לוגו החברה (משולש תו תקן הלכתי), פרטי התפילין, פרטיך האישיים ועוד...
4.מדבקה על גבי המארז המציינת את פרטי התפילין, מעין תעודת זהות של התפילין
שם החברה - תפילין בית אל, נוסח התפילין, רמת ההידור, סופר הסת"ם, סוג הקשרים, ביקורת איכות ועוד...
5. מוצרים נלווים שפותחו על ידנו ומצורפים לתפילין הקופסהוד- קופסאות לבתי התפילין ועם כיסויד - מגן גמיש לתפילין , פטנט חדש שלנו.
6. ניתן לצלצל אלינו 029975158 ולוודא על פי מספר ההזמנה שקיבלת
חשוב לציין: לצורך קבלת שירות בעתיד, חובה לשמור את תעודת האחריות.
עמוד 4 מתוך 7